فناوری و تکنولوژی

وابستگی عاطفی کاربران به دستیارهای هوش مصنوعی

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان گوگل می گویند در حالی که دستیارهای هوش مصنوعی ابزارهای مفید و کاربردی هستند، اما می توانند کاربران را از نظر احساسی بیش از حد به خود وابسته کنند. این وابستگی عاطفی می تواند پیامدهای اجتماعی منفی داشته باشد.

به گزارش دیجیاتو؛ دستیارهای هوش مصنوعی این روزها بیشتر و بیشتر در حال توسعه هستند و تقریباً در همه پلتفرم ها به ابزاری با کاربری آسان تبدیل شده اند. در این شرایط، محققان گوگل در مقاله ای درباره استفاده بیش از حد از آنها و وابستگی عاطفی کاربران به چنین ابزارهایی هشدار می دهند.

کاربران در معرض وابستگی عاطفی به هوش مصنوعی هستند

بر اساس مقاله جدیدی از آزمایشگاه تحقیقاتی DeepMind گوگل، دستیاران هوش مصنوعی پیشرفته و شخصی شده مزایای بالقوه زیادی دارند و می توانند تغییرات عمیقی در زندگی ما ایجاد کنند. این ابزارها می توانند نحوه کار، آموزش و مشارکت در فعالیت های خلاقانه و همچنین نحوه ارتباط ما را تغییر دهند. محققان این مطالعه می گویند که توسعه هوش مصنوعی در صورت عدم برنامه ریزی دقیق می تواند به یک شمشیر دولبه تبدیل شود.

در این مقاله آمده است: «این ابزارهای غیرطبیعی (مصنوعی) ممکن است حتی یک محبت خیالی و رویکرد عاشقانه را به کاربر ابراز کنند. چنین شرایطی می تواند زمینه را برای ایجاد وابستگی عاطفی طولانی مدت به هوش مصنوعی برای کاربران فراهم کند.

اگر این رابطه کنترل نشود، استقلال کاربر می تواند تحت الشعاع قرار گیرد و بر روابط اجتماعی او تأثیر بگذارد. هوش مصنوعی حتی ممکن است جایگزین تعامل انسانی شود.

این خطرات فقط سوالات نظری نیستند. حتی زمانی که هوش مصنوعی به کوچکی یک ربات چت است، می تواند روی کاربر تأثیر بگذارد. در سال 2023، کاربر متقاعد شد که پس از یک چت طولانی با چت بات، خود را بکشد.

ایسون گابریل، محقق تیم تحقیقاتی DeepMind و یکی از نویسندگان مقاله، در توییتی هشدار داد که دستیاران شخصی و دستیاران شبیه انسان به طور فزاینده ای سوالاتی را در مورد انسان شناسی، حریم خصوصی، اعتماد و روابط مناسب مطرح می کنند. او معتقد است که باید به حوزه های هوش اجتماعی و مصنوعی توجه بیشتری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا